eye to worldtour

Reisen rundt til andre siden av jorden!
19.12 2004 - 31.3.2005

Krabi 2007

Reisebrev fra USA

29/12/2004 11:36
Pa vei til New Bedford opplevde vi flere ulykker pa veien. Det forte til at vi matte kjore omveier utenom motorveien. Det var greit for oss for da fikk vi se mer. Nar vi kom til Fall River stoppet vi og Buss sjaforen hadde ringt politiet pga det var en full mann i bussen. Han kom seg ut for politiet kom. Politiet kom med hele 3 biler, men mannen forsvant. Vi folte et oyeblikk at vi var med i en film.

Hos Reidar og Kirsten ble vi tatt vel imot. Vi dro rett til verkstedet som de driver hvor vi traff flere av slektningene og andre kjente av Reidar og Kirsten. A mote sa mange slektninger for forste gang var en gledelig opplevelse. Reidar og Kirsten bor i et kjempe koslig hus like utenfor New Bedford. Her kom det alltid noen bekjente innom for a hilse pa. Vi var slitne forste dagen og dagen etter var vi pa en bondegard for a hente egg. Her var det mange dyr til glede for barna. Sebastian ble angrepet av en sint gas, men det gikk bra. Det hele ble filmet av far. Senere var vi pa et krigsmuseum der vi var ombord i en ubat og et stort slagskip. Gutta gledet seg til ubaten, men gutta synes det ble litt trangt og skummelt. Det ble ikke bedre da far sa \"dere ma ikke trykke pa noe for da kan baten skyte ut rakketter eller dykke ned\".

Da vi kom tilbake til huset igjen ble Tor darlig og kastet opp resten a kvelden (tilfeldig?...)
I amerika pynter de trer og hus og det blir ganske koslig. Ungene synes det var topp. Vi var a besokte en park der hele parken var pyntet med lys. Kirsten hadde ogsa pyntet kosligt til julen. Hun hadde laget nissestrompe til store og sma. Hunden deres Kirsha forsokte a fa sin ned da hun luktet innholdet.

Stian og Sebastian hadde en hel kjellerstue a leke pa og der var de mye. Vi voksne satt i stuen a spilte gitar og sang. Reidar er flink og synge og spille gitar. Han underholdt med viser fra Haugesund. Vi feiret julen den 25.12. Vi startet dagen med a opne presanger a drikke en amerikansk form for eggedosis. Middagen ble servert kl 14.00. Da spiste vi kjempe god seibiff. Senere pa dagen kom gjester. Det kom tilsammen over 30 personer. Familie og venner av dem kom, da de hadde apent hus denne dagen.

Vi hadde desverre beregnet reise videre den 26.12 kl. 07.20 med tog fra Providence. Det tar ca 45 min a kjore sa vi matte opp kl. 05.15 (Nar vi bestilte reisen var, tenkte vi rett og slett ikke pa at julefeiringen i Amerika foregikk den 25.12). Hadde vi tenkt pa det hadde vi bestilt avreise en senere dag. Forst hadde vi en tog tur pa 4 timer. Der etter en flytur pa 6 timer fra New York til Los Angeles. Her matte vi vente ca 3 timer for flyet til New Zealand gikk. Flyturen til New Zealand tok 12 timer. Da vi landet pa New Zealand hadde vi reist i ca 27 timer fra vi drog fra Reidar og Kirsten. Ungene hadde ingen problemer. De sover overalt og nar som helst.

Vi hadde en uforglemmelig julefeiring som vi kommer til a huske for alltid. Vi takker Kirsten og Reidar for at de gjorde julen til en stor opplevelse. Vi gleder oss til a komme \"next time\". En stor takk ogsa til Hans, Tove og Tor.

29/12/2004 10:37
Flyreisen over til New York gikk over all forventning, og vi som foreldre hadde ingen ting a frykte med tanke for barna. De fikk til og med skryt av flypersonalet.
Vell fremme i New York, bar det i en Taxi med julemusikk all the way to the hotel. Tidsforskjellen pa 6 timer gjorde at vi sovnet tidelig den kvelden, og ungene vaknet tidelig(kl 5)neste morgen. Vi hadde tenkt oss pa Empire State Building, men da vi sa koen, bestemte vi oss for a ta dette tidelig neste morgen. Det var et smart trekk, for da var det atskillig mindre mennesker.
Derfor dro vi ut til Frihetsgudinnen. Det var ganske kald vind ute, sa vi holdt oss inne i baten det meste av turen. Gutta syntes statuen var spennende, og hver gang de na ser bilder av den husker de hva den heter og og at den er i New York.
Pa vei tilbake til hotellet gikk vi forbi The Ground Zero, og det var en sterk opplevelse.
Tidelig neste morgen bar det nok en gang til Empire State Building, og det var en fantastisk opplevelse med den utrolige utsikten.
Vi var ogsa pa besok i det Nationale Museum, hvor levende frosker i alle regnbuens farger og skjellet av dinosaruser var hoydepunktene. Etter flere timer i museumet, var det godt spesielt for gutta og fa lopt og lekt litt i Central Park. Enorm park! Vi vandret mye gatelangs og pa den maten sa vi en del av NY. Det bor settes av mange dager til NY pga det er mye a se og oppleve. Det blir neste gang.
Dagen etter dro vi med buss til New Bedford for a feire jul med familie.