eye to worldtour

Reisen rundt til andre siden av jorden!
19.12 2004 - 31.3.2005

Reisebrev New Zealand + Sydney

31/01/2005 13:52      Sydney
Sydney
Forst naar vi landet i Sydney slo vikelig varmen imot oss. Paa New Zealand var det ofte kaldt (jada… ikke for dere men i forhold til hva det skulle vere pa New Zealand paa denne tiden av aaret saa var det kaldt) pga vinden.

Vi bodde hos Erik og Linda Mather. Wenche gikk i klassen med Erik paa 80- tallet. Han er fra Australia men har norske besteforeldre. Han jobbet pa dagtid de dagene vi var der, men hadde full jobb med aa utforske Sydney. Forste dagen (26.01) var vi i dyreparken. Det var nasjonaldagen til Australia, men Erik advarte oss om aa reise til byen pga mye folk. Erik bodde ikke langt fra dyreparken og stranden. Dyreparken Toranga Zoo ble en opplevelse. Paa ettermiddagen dro vi alle rett paa stranden som var gangavstand nedenfor huset. Erik og Linda har en gutt pa 6 aar (Kai Christian) og en datter paa 4 som heter Mia. Dete fant tonen og lekte fint sammen.

Neste dag var det obligatoriske Opera House og aqvariet. Aqariet var det en glasstunell som vi gikk I mens Haier og andre store fisker svomte paa siden og over oss. 3 dag ble det kun et besok til museumet som hadde en utstilling om Ringenes herre og hvordan den ble laget. Det var videoklipp og utstilte modeler som ble brukt samt kler og annet utstyr.
Pa ettermiddagen dro vi til flyplassen for aa dra til Bali via Darwin som ligger helt nord I Australia.

31/01/2005 13:49      Auckland (18.01 til 25.01)
Etter vi leverte bobilen var vi lettet. Aa kjore sa langt som vi gjorde tar paa. Det er som aa vere paa baat i lengre tid (kan ikke si hvor langt vi kjorte pga konkurransen. Se siden til New Zealand).

Vi bodde forst pa en campingplass uten for byen i en hytte. Men fra 23.01 bodde vi paa samme B&B som da vi kom til Auckland forste gang. Jim og Elise var fra Malaysia og var kjempe greie. Forste gangen vi bodde der fikk vi veldig bra kontakt pga vi var de eneste kundne. Andre gangen var det flere kunder, men det ble like vel mye prat om all verdens ting og vi ble behandlet som private gjester og ikke som kunder.

Det var deiligt aa roe ned etter 20 dager i bobil. Vi beveget oss mye rundt I Auckland disse dagene. Det er en kjempe fin by. Auckland er kjent for Sky City og seiling. Sky city (se link pa siden til New Zealand) er et kjempe hoyt taarn med et utsiktstaarn paa ca 160 meter over bakken. Her kan man hoppe som en basehopper. Man kaster seg utfor men man blir slippet ned i line. Hoyden er enorm og jeg hadde nok med aa se fra taarnet. Wenche hadde lyst aa hoppe, men det var siste dagen den lysten kom, men vi rakk det ikke. Tror hun var like glad for det.

Vi hadde ogsa en dag med seiling. Vi leide seilbaat med skipper da ingen av oss kan seile. Seilbaaten var 36 meter lang (se link paa siden til New Zealand), og vi var de eneste som hadde meldt sin interesse for seiling denne dagen. Skipperen hadde derfor med seg sin soster og svoger. Wenche og jeg styrte det meste av tiden.

24/01/2005 10:26      Bay of Island - 90 mile Beach
Turen til Bay of Island ble den lengste etappen paa var reise. Vi kjorte i ca 6-7 timer. Aa reise sa langt paa en dag gjorde at vi tok et kjempe steg videre mot vare maal. Det gjorde det mulig aa vere 2 dager I byen Paihia. I Paihia overnattet vi paa parkeringsplassen midt i byen sammen med flere andre bobiler. Omradet Bay of Islands er en perle med mange oyer og badestrender. Omradet er kjent for mye fisking.

Vi meldte oss pa en rundtur med baat der vi saa delfiner som svomte fritt og “Hole in the rock” som er et fjell med et kjempe hull tverss igjennom fjellet. Hullet var saa stort at baaten (paa storrelse med Flaggruten) kjorte gjennom. Neste dag hadde far en dag for seg selv. Han meldte seg pa en fisketur fra 6 om morgenen til 13 paa dagen. Det skulle fiskes King Fish, men det ble bar mye andre nesten uspiselige fisker. Tor fikk to fisker a ca 25 kilo pa stang. Desverre var det en fisk man ikke spiste. En annen fikk en hai paa ca 20 kilo.

Senere pa dagen dro vi videre nord over mot Ninety Mile Beach. Det er en strand som er 96 norske mil. Vi overnattet pa vei opp paa et sted som het Taipa ved stranden. Neste dag ankom vi campingen Ninty mile beach Top ten holidaypark. Dagen etter var vi paameldt paa en heldagstur med buss nordover langs stranden og helt nord til Cape Reinga, som er et fyrtaarn lengst nord (nesten).

Paa vei langs stranden saa vi en dod hval som hadde ligget i 3 uker, men fortsatt var det mye igjen av kadaveret. Vi ble ogsa vitne til en bil som hadde satt seg fast i sanden og tidevannet innhentet den. Den laa halveis og flot i vannet da en av bussene kom den til unnsetning. Mange slike ulykker skjer for de folk feilberegner hvor fort hoyvannet kommer. Senere stoppet bussen, og voksne og barn gledet seg. Da fikk vi utlevert akebrett – ja du leste riktig AKEBRETT. Vi akte pa de store sandynene og det var en morsom og spesiell opplevelse. Videre dro bussen til fyrtarnet Cape Reinga.
Paa vei hjem kjorte vi indre vei hvor vi stoppet ved et frabrikkutsalg der de solgte mobler og andre pynteting av en spesiell tresort som het Kauri. De trerne er saa store at et tre var brukt som trapp opp til 2 etage. Stammen var hulet ut og man gikk inn i stammen, og opp i uthoggde trappetrinn for aa komme opp i 2.etg.
Da vi var fendelig tibake fra turen, hadde vi tilsammen kjort ca 20 mil denne dagen.

Neste dag maatte vi kjore som svin tilbake til Paihia. Bildene som skulle vart brent paa CD var vekk. CD ble brent og bildene paa kameraet ble slettet. I haap om at bildene fortsatt laa pa hardisken, ofret vi over 10 mil kjoring. Belonningen fikk vi. Bildene var pa hardisken og en ny CD ble brent riktig. Neste gang venter vi en stund med a slette bilder fra kameraet. Vi har tross alt 1 GB minnekort. Det holder en stund selv om vi tar mange bilder. Sann er det naar man har digitalkamera.

21/01/2005 10:22      Napier- Matamata - Hahei
Napier – Matamata – Bay of Islands

Fra Napier paa ostkysten gikk ferden til Hobbitland utenfor Matamata (Hamilton). Vi kunne ikke forlate NZ uten aa besoke et sted der Ringenes Herre ble spilt inn. Vi besokte det stedet hvor Hobbitland var. Et nydelig sted, men alt fra filmen var vekk bortsett fra naturen. Det er satt opp en form for kopier av husene til Hobbittene, men andre bygninger og de fine hagene er borte. Man kunne se hvor The party ground var og the party three.

Etter det bar det nordover til en strand som heter “Hot water beach”. Navnet kommer av at det er varme kilder under sanden. Disse kildene blir lett tilgjengelig naar det er lavvann. Da graver folk sine egne basseng med naturlig varmt vann i. Ofte ble det for varmt og vi maatte bruke kaldt vann fra sjoen. Det var en utrolig opplevelse.

I Hahei hvor vi campet var det noen store kjente huler (Cathedral Cove) (oceanwave.co.nz) like ved stranden. Man kunne spasere til de ved lavvann eller ta baat. Vi valgte a bruke bena, men da vi saa skiltet at det tok ca 1,5 timer aa gaa hver vei, bestemte vi oss for aa droppe det. Det hadde blitt en heldagstur. Vi skulle videre nordover til Bay of Islands samme dag.

20/01/2005 07:22      Vi feirer en maaned paa loffen
I dag er det en maaned siden vi dro fra Norge. Tiden gaar vannvittig fort. Vi har kost oss med aa grille lam og en god lokal vin. Ellers driver vi aa kladder en oppsummering fra NZ som kommer paa \"trykk\" litt senere. Vi feirer videre...

Kommentar fra Sebastian i dag naar han lekte med en engelsk gutt; \"Pappa og mamma hva betyr auu paa engelsk? Det betyr det samme som paa norsk sier vi. Ok! jeg bare lurte pga en gutt jeg trampet pa foten sa auu!

19/01/2005 05:30       Nytt fra Auckland
I dag er jeg (Tor) alene paa byen i Auckland. Koser med med kaffe og utepils i det fine veret. Wenche er \\"hjemme\\" med ungene og bader i bassenget. Vi bor i en Campinghytte 15 minutter med buss utenfor Auckland. Vi har levert bobilen etter 20 dager rundt nordoya av Ny Zealand. Det har vert en uforglemmelig reise med mye artige aktiviteter og spennende natur. Endringen i naturen kommer fort her nede (det blir bokstavligtalt her nede pga vi er under jordkloden)Hvordan er det der oppe? ;-)

Det er kommet etterlysning etter nye tekster og bilder. Grunnen til faa oppdateringer er at det har vert lite med brukbare internettcafer der vi har vert i det siste. Noen nye bilder er naa kommet til og flere vi komme de nermeste dagene. En dypere skildring av vaar reise vil ogsaa komme. Fortsatt koslig med mailen vi mottar!

09/01/2005 02:40
Rute Tauranga – Rotorua – Taupo – Wellington – Napier.

I den siste tiden har vi vert pa farten uten tilgang til mail. Etter Auckland reiste vi rett ned til Ingrid og familien som bor I Betlehem rett uten for Tauranga. Der var vi I 2 dager. Nyttarsaften ble feiret 12 timer for Norge med deilig grill mat som Chris grillt. Kl. 12 neste dag (dvs kl. 24 norsk tid var vi pa en liten fjelltur med ungene. Vi besteg MT Maunganui der vi fikk flott utsikt. Der ga vi hverandre nok en nyttarsklem.

Senere pa dagen dro vi inn i landet til Rotorua. Dette stedet er kjent for varmekilder og geysir. Det er ogsa kjent for omradet der det er mange former for ekstremsport. Her finder mange backpackers veien men ogsa alt for mange turister. Det blir derfor mange turistfeller a ga i. Vi dro derfor videre dagen etter til Taupo. Pa vei til Taupo dro vi forst til Wai-o-tapu (www.geyserland.co.nz)(er kjent som det omradet I verden som har mest aktiv geysierer. Se linker pa hovedsiden til New Zealand. Vi dro videre til “Hidden Wally” Orakei Korako (www.orakeikorako.co.nz) som ogsa har varme kilder, men ogsa grotter og fin natur. Etter denne dagen var alle bra sliten. Vi kom til Tapo overnattet vi pa den beste campinplassen vi noen sinne har opplevd. Der var det lekepark og svommebasseng for barn og voksne.

Pa vei til Wellington overnattet vi pa en koslig strand som het Himatangi Beach. Der kunne vi parkere pa stranden med bobilen. Det ga en ubeskrivelig frihetsopplevelse aa parkere 3 meter fra strandlinjen. Kveldsmaten ble servert med god ytsikt over havet.

Vi var i wellington en dag og bestemte oss for a dra etter veret. Da falt valget pa Napier. Vi hadde tenkt a dra dit, men det ble tidligere enn planlagt. Her skinner solen og vi la fost ved badeland i Haisting. Kvelden etter la vi ved Stranda pa en parkeringsplass. Vi la der sammen med andre campingvogner. En sa det gikk greit for han hadde bodd der i nesten en uke. Vi ble vekket av noen kl. 03.00 om natten av som sa vi matte flytte oss (vi visste det sto camping forbudt). Vi var ikke helt vaken sa vi gjorde som de sa. Vi kjorte ca 2 km vekk til en annen plass. Da vi kom tilbake om morgenen fikk vi hore av de anndre at det var noen som drev med F..skap. Tipset er a ikke apne nar noen banker pa om natten. Et innlysende tips som vi har notert oss.

Det er mye a se i Napier (ligger pa ostkysten). Distriktet er kjent for sine mange viner. Og det er mange garder rundt her som lager god vin. Vi tenkte a fa tatt en vinsmakingstur. Det krever at vi kan overnatte der. Ungene storkoser seg, men vi voksne har ikke helt roet oss helt ned etter en host med mye jobbing for begge. Vi foler oss litt fartsblinde enda, men det kommer seg.

I dag var vi pa en utflukt til Cape kiddnappers. Det er klipper som ligger lenger ut i Hawke Bay. Vi ble kjort ut med traktor. Vi satt pa tilhenger sammen med mange andre turister. Utrolig bra tur med mange fine naturopplevelser (www.gannets.com).

I dag vender vi nesen nordover selv om veret der ikke er det beste.

Take care der hjemme;-)

29/12/2004 21:53
Etter 12 timers flytur var det att a fa fast grunn under beina. Vi kjorte rett til Taurima BB som vi hadde bestilt hjemme i fra. Det viste seg a vere veldig bra treff. Det er Elise og Jim fra Malaysia som har noen rom de leier ut i sitt private hus. Dette kan anbefales. Veret i New Zealand har vert ekstra darligt i ar. Det er sommer men tempraturen er under det normale. Det er ikke noe badetempratur i vannet desverre. Det er vanskelig a forklare barna pga at det ikke kan bades i sjoen for vi har lovet de sommer. Ungene vredseg av glede da vi landet pga de kunne ga i kortebukse. I gar og i dag er det regn. Forste dagen gikk vi til en hoyde i nerheten a hadde en fantastisk utsikt over Auckland. Vi gikk videre inn til sentrum. Pga tidfoskjellen ble ungene sa trotte at de somvenet pa resturanten vi var pa. Vi vekket dem nar vi gikk. Da vi kom hjem var det rett i seng. De hadde da vert oppe i 17 timer. Vi skal hente bobilen var om noen timer. Da reiser vi rett ned til Ingrid og familien i Tauranga. Det er ca en 4 - 5 timers tur.

Vi tenker mye pa hva som skjer i Asia. Pa sky News det er egen kanal med bare nyheter fra katastrofen. Det er skremmende a tenke pa at var opprinnelige reiserute var forst til Phi Phi. I dag er den totalt skadet. Vi vil fortsette var reise men vi drar andre steder i Thailand. Vi drar i Thailandbukten som er pa den andre siden (ostsiden).