eye to worldtour

Reisen rundt til andre siden av jorden!
19.12 2004 - 31.3.2005

Krabi 2007

Bali

27/02/2005 04:02      Foto katastrofe :-(
Vi har vert skikkelig uheldig med alle bildene vi tok paa Gilli Trawangan. Alle er borte. Tor skulle sjekke hvor mange bilder som var tatt og har kommet bortig noen knapper han ikke skulle. Han har konvertert minnekortet, og nesten 1 GB med bilder ble slettet. Vi har sendt foreporsel til alle tenklige eksperter for aa kanskje kunne redde bildene paa minnekortet. Vi kan desverre ikke legge ut bilder slik vi lovet. Heldigvis har vi mangen av bildene fra Lovina brent pa CD. Mao det kommer noen bilder.

24/02/2005 13:02      Siste dager paa Trawangan
I morgen 25.02 drar vi tilbake til Bali igjen. Denne gangen blir det til Kuta. Vi skal innom badeparken som ligger utenfor kuta. Det gleder ungene seg til. Paa sondag drar vi videre til Singapore.

Den siste uken har vert hard for kroppene. Feber, magesyke og oppkast har gatt pa omgang flere ganger uten stopp. Tor var hos legen for sine myggestikk og hevelser, Sebastian var pa sykehuset i Lombok pga veldige frysninger om natten. Det er et typisk malariategn som vi ville sjekke ut. Etter grundig undersokelse og blodprover var det heldig vis var det bare halsbetennelse. Wenche har ogsa hatt sine dager med feber. Det toppet seg paa tirsdag da mor og far tok seg en Irishkaffe som ikke var helt god. Vi omfavnet doen om en annen hele natten uten mye sovn. Det ble ikke bedre da Wenche hadde vert pa do og slukket lyset. Hun gikk rett i veggen med et brak. Pannen og hode fikk en real trokk. Stian er den som har sluppet best fra det.

I skrivende stund er alle bra. Det er deiligt aa leie seg baat her. Toffe rundt og hoppe uti naar vi ser en skilpadde, koraler eller fine fisker. Prisene her er latterlig lave. Vi var i Mataram paa Lombok pa mandag. Der har de et vestlig shoppinmgcenter. Til og med Mc Donalds finnes der. Ungene fikk en stor baat med fjernstyring. Var svenske venn Clas kjopte ogsa. De kostet kun 140.Nkr. I Norge hadde den sikkert kostet 400 - 500. Men den varte ikke lenge. Clas har mekket det beste fra de 2 baatene for aa faa en til aa virke.

En dypere skildring av folket, kulturen,landskapet og andre betraktelser kommer senere pga kroppen har vert slapp i det siste.

18/02/2005 12:37      Hurra Bestefar og Mormor kommer
Vi har holdt paa det en stund, ogsaa ovenfor gutta at Bestefar og Mormor kommer til Langkawi. Det er en oy nord i Malaysia. Der kommer vi til og mote de den 2.3. Det blir kjempe stas for alle. Vi reiser fra Trawangan den 25 og flyr til Bali. Den 27.2 flyr vi til Singapore og bor der i 3dager. Vi har bestemt oss for aa ta toget paa tverrs av Malaysia. Dvs fra sor til Nord. Gutta skal faa vite det naar vi nermer oss ellers blir det bare mas om naar de kommer...

Ellers har vi det godt pa Gili Trawangan. Gutta dykker som bare det. Sebastians dykkerekord og er naa ned til 2 meters dyp. Stian var med far pa snorkletur i dag. Da svommer vi ca 50 meter ut fra enden av stranden og flyter med strommene. Vi ser da skilpadder om vi er heldig. Men ikke i dag. Vi sa store fine og fargerike fisker og Stian var helt med. I gaar var vi alle paa tur. Vi leide en baat i 3 timer med mannskap. Vi var pa en av nabooyene Gilli Air. Vi dykket etter skilpadder, men hadde ikke helt dagen med oss. Vi saa likevel flere skilpadder og Wenche og Tor svomte over en saa vi kunne nesten klappe den. Baaten hadde ogsaa vindu i bunn av baaten slik at vi kunne se alle fiskene, skilpadder og koraler. Nesten som aa kikke i et aqvarium.

Synd at vi ikke faar lagt inn flere bilder til glede for store og smaa, men det kommer naar vi er i Singapore. Det er mange barn som folger med oss paa nettet og vi skulle onske aa kunne lagt ut flere bilder, men men...

13/02/2005 12:50      Gili trawangan
Hotellet vi har heter Dive Indonesia og koster oss 225 000 rupi pr natt inkl. 2 frokoster. Oye er saa liten at det ikke er biler her, og oya er kun 3 km lang og 2 km bred. Selv far bruker vegen rundt som joggeloype daglig (...nesten) Ungene er blitt veldig flink til aa bade. Sebastian er erklert svommedyktig og kan dykke med snorkel under vann. Stian kaster ogsaa fra seg armringene og hopper uti paa dypt vann. Han svommer og kroler det han er god for. Han vil ikke vere daarligere en storebror. Naar han bruker dykkermaske og svommefotter har han ikke armringer. Han dykker ogsaa under like bra som storebror.

Det er en perle av en oy og nar vi snorkler ved stranden skal vi ikke mer enn 20m ut for vi ser de fantastiske fine fiskene fra Nemo filmen. Ungene synes det er artig. I dag saa vi Dorry (blaa og med gul hale. Vi har truffet et hyggeligt svenskt par her som bor i Oslo. Clas og Sofia. Clas og Tor var aa fisket en dag. De leide baat med mannskap og utstyr (les brun leske). Baaten hadde glassvindu i bunn og vi trengte derfor ikke ekkolodd for aa se om det var fisk for vannet er saa klart. Da vi snorklet saa vi skilpadder. I morgen er det alle sin tur. I gaar gikk strommen i 3 timer. Det er helt normalt her nede. Bra vi har hodelykter. Naa maa vi fakttisk gi oss for strommen forsvinner.

13/02/2005 12:45      Lovina
Det er naa lenge siden sist, men nettet er saa daarligt her nede at man mister lysten paa aa nerme seg en internetcafe. Bilder kan vi bare glemme for vi kommer til Singapore. Da lover vi en skikkelig oppdatering med bilder. For de er det blitt mange av. Vi har ogsaa filmet. I Lovina bodde vi bra og gjorde minst mulig paa en uke. Ungene og Wenche hadde noen dager med feber. Veldig faa unger her nede. Vi traff noen dansker med barn pa Sebastian sin alder. Det var stas for da ble det virkelig fart paa svommingen igjen. Han vil saa gjerne lere aa svomme. Vi dro fra Lovina den 8.2 med bil i ca 3 timer. Vi brukte samme sjaafor (Wagan Dana)som kjorte oss til Lovina. Dvs han kjorte ca 2.5 timer for aa kjore oss i 3 timer for 90 kr. Det sier mye om hvor desperate mange er her nede etter aa tjene penger. Vi kjorte til Padangbai hvor fergen til Lembar paa Lombok gikk fra. Vi tok lokal bilferje i 4 timer til Lombok. Ingen luxus der. Pa fergeleiet i Padangbai fikk virkelig folelsen av aa komme til Jallaland. Her lop de etter oss naar de saa vi kom. Det ble en kamp om a selge oss billetter og a faa bere vaare sekker (noe vi aldri lar noen gjore). En man kom og sa han var den offesielle billettselgeren og advarte oss mot at noen tok bagasjen, samt solgte han solgte de offesielle billettene. Vi ble med mannen inn og fikk en pris paa 250 000 rupi. Det forstod vi fort var alt for dyrt, selv om det var inkludert reise til Gili oyene. Billetten med ferge koster bare 16 000 rupi( 12 Nkr. Han raadet oss til aa kjope billett helt frem til Gili oyene. Han sa at naar vi kom til Lombok ville alle lure oss og at han ga den rette prisen. Han ble sur da vi kun ville betale for ferjen. Han gikk til slutt ned til 110 000 rupi for hele reisen, men forsent vi stolte ikke paa mannen. Paa vei til en oy som heter Gili Trawangan stoppet vi i Sengiggi. Her er det vanskelig aa prute paa hotell for de at lokale operatorer har stor makt. De kaprer folk pa fergekaien og fordeler turister paa de hotellene de for best provisjon. Etter mye stress og pruting fikk vi ett bra hotell med svommebasseng for en natt (Bukit Senggi Seaview cottagees). For neste dag drog vi videre til Gili oyene. For aa komme til oyene maa man dra fra Bansal. Der skal alle lure deg og alle hater dette stedet. De forsokte seg paa oss ogsaa. De skulle selge returbilletter til 5 gangen saa mye.

Vi koser oss paa en liten oy som heter Gili Trawangan som er uten for en annen liten oy som heter Lombok. Den igjen ligger uten for Bali.

Oye er saa liten at det er ikke biler her og vi bruker 45 min paa aa jogge rundt oya. Vi er blitt veldig flink til aa bade og snorkle. Sebastian er erklert svommedyktig og kan dykke med snorkel under vann. Stian kaster ogsaa fra seg armringene og hopper uti paa dypt vann. Han svommer og kroler det han er god for. Han vil ikke vere daarligere en storebror. Naar han bruker dykkermaske og svommefotter har han ikke armringer. Han dykker ogsaa under like bra som storebror.

31/01/2005 13:55      Sanur og Lovina pa Bali
Etter x antall timer pa fly landet vi paa Bali. Vi hadde da forst stilt kl. 2 timer tilbake mellom Sydney og Darwin, og igjen 1 time mellom Darwin og Bali. Vi hadde forsokt aa bestille hotellrom (home stay) via internett, men fikk til svar at rommet kostet 130 000 rupi (ca 91nkr) men transport kostet 200 000 rupi ca 140 nkr) for 20 min kjoring. Vell det var midt paa natta men like vell. Vi var utenfor flyplassen kl. 01.00 og bestilte en taxi i veldig ordnede former. Vi betalt paa forhaand 50 000 rupi til byen Sanur. Det var en god folelse og ikke ha blitt lurt. Vi kjorte rundt til 3 hotell, for vi tok et rom. Rommet ble billigere enn “prislisten” men dyrere enn nodvendig, men standarden var veldig bra. Vi var ikke veldig harde I forhandlingene kl. 01.30 med 2 smaa barn I bagasjen.

Sanur er et sted med egentlig mange hoteller men faa turister. Det er dyrere der enn mange andre steder, men billig som turiststed I forhold til Kuta. Vi var der I 3 dager for vi dro nordover til Lovina. Vi ble enig med en som kjorte oss en hel dag for 140 kr. Han kjorte oss til mange fjelllansbyer som faa turister besoker. Vi var I en tempelpark der noen levde av aa la folk bli fotografert med levende slanger og andre dyr. Stian var kjempe toff og hadde en stor levende slange rundt halsen. Sebastian var mer redd. Bilder kommer pa webben. Videre dro vi helt nord I landet til Lovina.

Sitter naa I Lovina nord i Bali med daarlig oppkobling. Hotellet er prutet ned til det halve av prisen. Det er et luxusrom pa et kjempe bra sted. Det er det beste hotellet i omraadet og derfor er det eksta mange selgere nedenfor hotellet. Vi hadde tenkt aa leve sparsommelig med lite luxus, men pa Bali er alt til halv pris, hotellet ogsaa. Det er mange grunner til lave priser. 1. Bomben for 2 aar siden. 2. Bomben pa Jakarta for 6 mnd siden. 3. Det gikk ut varsel i australske aviser I desember om mulig terrorfare (desember og januar er det generelt mange australienere som ferierte paa Bali.4. Generelt lavsesong (egentlig regntid, men vi merker ikke noe til det).

Det er trist med faa turister her nede. Alt blir mer stusselig da. Stedet Lovina er et lite sted med generelt faa turister. Det merkes spesielt godt. Vi traff i gaar et svenskt par paa vaar alder med en jente paa 9 og en gutt paa 6. Det var goy, men de skulle desverre reise hjem i dag. Det er varmt her nede, men litt regn noen minutter gjor susen. Vi ligger helt ved sjoen, saa vi har utsikt til havet.

Det er som sagt faa turister det gjor at det blir billige produkter og tjenester. Man blir nesten litt brydd naar 1 time massasje koster kun 17 kr. omregnet i norske. Trefigurer som er handmade paa gaten er utrolig fine og koster fra 1 usa dollar (6,30 Nkr). Det er mange som skal selge oss ting og tang. Vi bor paa det beste hotellet i omraadet og derfor er det eksta mange nedenfor hotellet.