eye to worldtour

Reisen rundt til andre siden av jorden!
19.12 2004 - 31.3.2005

Krabi 2007

Reisebrev Singapore og Malaysia

14/03/2005 13:43      Siste uke Langkawi
I tillegg til aa bade og sole oss har vi vert litt i aktivitet rundt om paa det oyen har aa tilby. Vi leide baat en dag sammen med foreldrene til Wenche og deres reisefolge. Kapteinen kjorte en fast rute med turistattraksjoner. Blant annet en innsjo som i folge lokale sagn gjorde kvinner fruktbare dersom de bader i vannet. Videre gikk turen til et av mange foringssteder for orn. Ornen er symbolet for Langkawi som betyr orneoya. Ornene er fredet her nede og alle blir foret. Det kom flere titalls orner flygende naar vi slengte ut mat til dem. Det var et fantastisk syn, men ble fort lignende en flokk med maaker. Siste stoppested ville kapteinen kjore oss til en strand der vi kunne bade. Det hadde vi gledet oss til alle sammen. Skuffelsen ble stor da han tok oss til en oy med en strand der alle andre \"turistbaater\" ogsaa dro (typisk turistfelle). Vi ville til \"vaar\" egen lille oy og fikk kapteinen til aa finne en. Det ble en helt annen opplevelse. Naar vi var paa vei hjem traff vi en flokk delfiner som kom hoppende mot oss. Det var minst 5-6 stykker.

Den 10 og 11 mars er merkedager hos Bjoland. Vi har bryllupsdag den 10.03 og den 11.03 har baade Sebastian og Wenche bursdag. Forste dag ble feiret med at vi fikk barnefri og muligheten til aa spise ute helt alene. Paa dagen den 11 fikk Wenche 1 time og 20 min med aromaterapi. Sebastian fikk dykkermaske og dagen ble feiret forst med middag pa Cafe Sunset. En av de bedre resturantene i omradet. Den er drevet av homofile og transvesitter. Der var ingen ting overlatt til tilfeldighetene. Resturanten var minnemalistisk innredet og servicen var perfekt. Det er ingen selvfolge paa Langkawi. Toalettene pa Cafe Sunset er noe av det stilligste og mest orginale vi har sett.

Etter maaltidet gikk turen til hotellet. Der hadde Tor ordnet langbord dekket til 12 personer. Mormor hadde med ballonger fra Norge som ble hengt opp. Kokken hadde laget kake til Baade Wenche og Sebastian - hurra! Alle hilsningene vi fikk gjorde ogsaa dagen til noe spesielt! Tusen takk alle sammen.

08/03/2005 12:05      Langkawis serverdigheter
Vi har vert en uke pa Langkawi og vi koser oss. Vi merker at de lokale inkl. de som jobber paa hotellet ikke er sa service innstilt som paa Bali, Singapore og Thailand. De er mer alvorlig her. Men de mykner litt opp naar vi tuller med dem. Vi har vert pa Telaga Tujuh. Til det fjellet gaar det en Cable car som faar Ulriken til a bli liten i forhold (http://www.lada.gov.my/product/cablecar.html) Dette er ikke noe for dem med hoydeskrekk. Banen gaar nesten rett opp og vi henger i kabler med spenn paa ca 500 meter. En fantastisk utsikt (se bilder). Dersom veret er bra kan man se helt til Thailand. I dag var vi rundt med taxi i over 4 timer. Det koster ca 150 Nrk. Vi var i krokodillepark og i en jungel med spessielle trer og en koslig resturant inne i jungelen (barnthai.com). Vi var ogsaa pa Underwater World, men det ble litt skuffende opplevelse etter aa ha besokt aquariet i Sydney. Men ungen synes det var spennende nok.

Wenche og Tor fikk seg en tur alene ut for aa spise. Det er lenge siden. Med Besteforeldre her nede gikk det bra. Det ble litt dramatisk da det oppstod gress/skog brann like bak vaar bungalow. Forst brant det kraftig pa dagen, men vi trodde det var blitt slokket, men da vi kom igjen fra vaar kveldstur hadde flammene statt 4-5 meter hoyt 150 meter bak vaar bungalow. Heldig vis roet det seg neg igjen. Men i dag ryker det fortsatt. Vi har heldigvis en liten elv mellom brannstedet og bungalowen. Ellers er stedet vi paa veldig greit. Fin strand og bra basseng. Det er ogsaa 2 stk boblebad, saa vi klager ikke.

04/03/2005 04:24      Forste dager paa Langkawi
Etter en kort flytur fra Singapore landet vi paa Langkawi, og har vert her i 2 dager. Vi hadde planer om tog, men fant ut at vi har reist nok og ville raskt frem. Vi valgte Silk Air, men i ettertid har vi funnet ut at Asia Air er 1/3 av prisen. Vi har derfor bestillt med dem videre til Thailand den 13.03.05.

Det ble en stor overraskelse for gutta og mote Mormor og Bestefar. Ungene viste de skulle treffe noen de kjente, men ikke hvem. De ble paff da Mormor og Bestefar banket paa. Hei hva gjor dere her??. Nar det naa har synket inn synes de det er veldig stas med besok. De reiser ikke alene men sammen med i alt 3 vennepar. De er en hell reisegruppe bare dem. De blir derfor mye oppmerksomhet pa ungene nar vi er her. Det er ogsaa flere norske unger her nede. Av alle ting er det familie fra Bergen (Paradis). De fant tonen med en gang og leker sammen.

02/03/2005 02:24      3 dager i Singapore er over
Etter 2 timers flytur landet vi i Singapore. Det ble en stor kontrast til Bali og Lombok. Her er alt rent og nytt i forhold. Men prisen deretter!. Vi har vert pa guidet tur rundt i byen med buss. Det var en turistfelle, men greit nok. Tur med taxi for pengene ville gitt oss mer. Dag 2 dro vi til opplevelsesoyen Sentosa (sentosa.com.sg). Der var vi pa en park med sommerfugler, biller og annet kryp. Ungene elsket det. Sentosa er en oy med en kunstig strand og bukt. Det er noe av den vakreste stranden vi har opplevd. Her kunne vi gjerne vert lenge hadde det ikke vert for prisene. I gaar var vi paa det erverdige Raffles Hotel hvor Singapore sling ble forste gang laget. Et nydelig gamelt hotel med atmosfere. Vi har brukt mye tid pa a booke fly og hotell til Langkawi,der vi skal mote foreldrene til Wenche. Vi har fatt leilighet i samme hotell som dem. Ellers er det brukt tid pa aa gaa rundt aa titte og spise. Mange koslige sidegater hvor det er stille og rolig. Vi har IKKE vert i ett shoppingcenter enda. Det synes vi er utrolig mht at Singapore er shoppingens mekka. Men ingen av oss har noe interesse i aa shoppe, samt vi tar noe av det igjen i Bangkok. Fotoapperatet vi kjopte i New York kunne vi fatt til nesten halv pris her nedem samt en nyere modell. Vi vil anbefale aa reise til singapore! Naa drar vi til Langkawi kl. 14.00.