eye to worldtour

Reisen rundt til andre siden av jorden!
19.12 2004 - 31.3.2005

Krabi 2007

Reisebrev Thailand

29/03/2005 18:25      Vaar siste uke
Paasken ble feiret uten mye hoytid. Livet gikk sin gang paa oya. Vi badet og koste oss paa stranden. Det har ikke vert noen utflukter hele uken, men vi har bare kost oss paa stranden. Vaar erfaring med stedet er god, men servicen er ikke slik vi er vant til fra Phuket den gang vi var der. Men bungalowen vi leide var veldig bra. Det er dumt at de som serverer i resturanten virker lei og slitne. De virker lei av alle turistene. Andre vi har snakket med som har vert her for, kan fortelle at det har forandret seg mye paa de to siste aarene. Vi kan godt skjonne at mange turister hele aaret blir slitsomt, men det er det som er hovedneringen paa oya. Mange av de som serverer virker som de har sluttet skolen alt for tidlig, og begynt aa servere i stedet. De kan dermed lite engelsk og det blir dermed mye feil i bestillingene. Eksempel Tor bestiller Blacxk coffee, men faar ett glass black Cola!

Turen til Bangkok gikk greit. Vi leide speedboat inn til Ban Phe Pier paa fastlandet, og tok den lokale bussen til Bangkok. Baatturen til fastlandet tok 15 minutter og kostet 140 nok, mens bussturen paa 3 og halv time kostet 56 nok for alle sammen. Det var fin buss med AC og film. Filmen som ble vist var ekstrem voldelig og lite barnevennlig.

Etter en runde hos skredderen i dag begynner all shoppingen aa bli unnagjort og vi er klare for hjemreise. Vi GLEDER OSS for vi har hort at vaaren er kommet - derfor kommer vi ogsaa;-)

Turen i morgen onsdag gaar seint paa natt, og vi kommer til Oslo torsdag. Fredag drar vi hjem til Bergen.

Etter barna var sovnet avsluttet vi vaar world tour med en bedre middag paa hotellet.

Det er mange minner aa tenke tilbake paa etter en slik tur og noen har vi festet paa bilder. Likevel er det mange episoder og opplevelser som ikke lar seg fotografere. Disse vil vi likevel leve lenge paa. Kun alseimer vil kunne ta minnene fra oss!

Vi vil anbefale alle andre aa ta en tilsvarende tur dersom muligheten er til stede!

24/03/2005 10:14      Forste uke paa Koh Samet
Turen til Ban Phe Pier tok ca 2 timer og 30 minutter. Det er brede motorveier her nede, men underlaget er ugjevn og dermed blir det humpete hele veien. Da vi kom frem booket vi et hotell som saa greit ut, men det laa helt ved veien. Heldigvis betalte vi bare for en natt. (de ville ha betaling for 12 dager, men vi lot oss ikke overtale). Betal aldri store belop paa forskudd her nede. Naa har vi funnet en bungalow som er like rimmelig, men mye bedre. Silversand resort er bra. Det ligger ved stranden AO Phutsa. Vi bruker dagene paa stranden AO Tubitim for den er roligere og veldig fin for ungene aa bade paa. Stranden med hotellet vaat er full av tang og tare som bolgene skyller paa land. I gaa leide far moped. alle fikk vere med i tur og orden. Ungene synes det var kjempe goy. Veiene er utrolig daarlig her. Det gjor det ekstra spennende aa kjore rundt. I dag skal vi lage en stor paaskekylling paa tradisjonneltvis fra Bjobu (Det lages ver paaske paa hytten til faren til Tor paa Hamlagro ved Voss). Bilde av den blir lagt ut paa forsiden. God paaske...

18/03/2005 13:46      4 dager i Bangkok
Turen fra Langkawi ble lang. Hele 9 timer fra vi forlot hotellet til vi booket inn paa Siam City Hotel i Bangkok. Vi tok Air Asia via Kualalumpur. Der fikk vi over 3 timers venting for vi tok flyet videre. Vi bodde greit pa Langkawi, men vi toppet standarden paa hotell naar vi valgte Siam Citty Hotel. Det liggger sentralt til og med hoy standard. Vi unnte oss det. Vi har tatt det veldig rolig i Bangkok. Sebastian har hatt over 39 i feber. Det setter en del begrensninger paa hvor mye man kan se paa en dag. I mottsetting til Singapore har vi shoppet mye. Vi har selvfolgelig vert hos skredderog faatt oss sydd baade dresser og bluser. Det er utroligt billig at man blir nesten flau naar man handler enkelte ting. Spesielt langs gatene etter en iherdig pruting. Wenche var paa shopping alene og hun kom fornoyd tilbake til hotellet. Hun hadde kjopt laserlommelykter til en rimelig penge - trodde hun... Dagen etter gikk Tor aa kjopte de samme lyktene til en tredjedel av prisen av den Wenche hadde betalt ;-)

I tillegg til shopping tok vi en 3 timers baattur paa kanalen i Bangkok. Det var en artig opplevelse. Spesielt med tanke paa hvordan enkelte bor. Noen templer er det ikke blitt tid til, men det skal vi ta paa veien hjem. Da blir vi ca 24 timer i Bangkok. Det er varmt i Bangkok paa denne tiden, men vi ble ikke skremt. Vi er meget bra avklimatisert og taaler varmen bra. Vi synes faktisk det var kaldt paa hotellet. Vi kledde fult paa oss for aa spise frokost. Vi har lagt igjen mye bagasje i Bangkok. Det er begrenset hva mann trenger pa badeferie. Det verste er at det vi naa har hadde holdt for hele turen. Vi kjopte en megastor bagg som vi brukte aa plassere ting i som vi ikke skulle ha med til Koh Samet. Vi hadde tenkt aa ta buss ned til Koh Samet, men pga Sebastian sin feber ble det leie av bil med forer. Bussen hadde kosten ca 800 bath, men vi betalte 2600 bath og ble kjort fra hotellet til tergeleiet (Ban Phe Pier). Det tror vi passet flere enn Sebastian. Vi merker at ungene begynner aa bli slitne enkelte dager. Sebastian vil ikke hjem til Kalde Norge, men Stian synes det er for mange ferier, og vil gjerne hjem. Heldigvis blir det fortglemt naar stranden eller andre aktiviteter kaller.

Bangkok er en storby som maa oppleves. Vi tenkte 4 dager var mer enn nok, men vi kunne lett kost oss her en uke.